čtvrtek 12. listopadu 2020

Adventní kalendář pro děti / JANA S.

 Adventní kalendář

Celá léta už dumám, jak optimálně udělat dětem adventní kalendář tak, abychom byli spokojení oni, i já. Zkoušela jsem malé dopisy s úkoly, ale nepřipravila jsem si to včas a navíc byl Ríša příliš malý, aby z toho něco měl. Drobné hračky a sladkosti fungovaly pro děti dobře, ale neuspokojilo to mé představy o racionální stravě ani o množství serepetiček, které by se nám v bytě měly hromadit. Vloni jsem kvůli atestaci úplně rezignovala a povolila čokoládičky ... Letos jsem nad tím příliš nepřemýšlela, až dokud Lucka nenavrhla nádherné samolepky na Adventní kalendář. Řekla jsem si, že dětem zkusím něco vyrobit. Zvažovala jsem různé varianty a pak mě napadlo oprášit myšlenku s úkoly. No, a protože si hrdě říkám „memory keeper“, rozhodla jsem se spojit úkoly s jejich zaznamenáváním. Připravila jsem tak 2 adventní úkolníčky / diáře – holčičí a klučičí.


Deníky jsou ve formátu 11x16 cm na kroužky. Náplň tvoří kartičky 10x15 cm. Na každý den jsem vymyslela nějaký úkol/aktivitu a „schovala“ je pod výklopná okénka nebo jiné interaktivní prvky označené Lucčinými samolepkami. Kromě úkolů jsem téměř ke každému dni vepsala i pár řádků s povídáním o adventních zvycích (pedagogická část mé rodiny by ze mě jistě měla radost, kdyby to viděli). 


Plánem je postupně album plnit kresbami, fotkami a výtvory tak, aby děti měly zábavu a já jednoduchou, ale autentickou variantu December Daily, ke které se budeme rádi vracet. A hlavně - do Vánoc by to mohlo být skutečně hotové! Jak se znám, v lednu se mi totiž vůbec nebude chtít vracet k vánoční tematice.

Deníky začínají železnou nedělí – 29. listopadem. První 2 dny tedy nemají úkoly schované pod samolepkami, ale použila jsem výseky ze starších kolekcí.

Prosincové dny už jsou označené jednotlivými samolepkami. Na stránky deníčku jsem používala většinou velké PL kartičky nebo nařezané bílé/vzorované čtvrtky.


Okénka ve tvaru kolečka jsou vyřezané plotrem (kdybyste někdo potřeboval, napište holkám v PA, na email atelier@paperoamo.cz / pošlou vám šablonu), ale podobného efektu docílíte i neúplným vyřezáním na Big Shotu (či jiným vyřezávacím strojku) nebo klidně ručně. Vycházela jsem z toho, že děti tyhle vyklápěčky milují. :) Pod okénko jsem vložila bílou kartičku, na které je text. Některé stránky jsou na bílé kartičce a schovávačka je vyrobena z malé kartičky.

Mezi textové a barevné kartičky je kde-tu vložená bílá, aby se do diáře daly namalovat nebo vlepit výtvory a fotky. Pokud by prostor nestačil, díky kroužkům můžeme do deníčků stránky přidat. Pro změnu jsem některé úkoly vložila i do šitých kapes, ale moc jich tam není. Jednak proto, že jsem dost spěchala a také proto, že jsou to diáře pro děti a tedy nemusí být mega rafinované.

Neubránila jsem se vložení mezi-stránek z vellumu. Okénka jsou přitažlivá pro všechny, ne?

Při zdobení jsem se proti svému zvyku držela spíše „u země“, t.j. nelepila jsem vrstvy do výšky, ale hodně jsem využila samolepky.

Tam, kde jsem použila výseky, lepila jsem je pomocí Glossy Accents, aby se při manipulaci dětskými ručkami hned neutrhly.

Do všitých kapes jsem vložila malé PL kartičky, ze spodní strany je text, na horní stranu přilepíme fotky/ obrázek. Aby se dobře vytahovaly, většina z nich má dírku a přes ní provlečenou stuhu.

Poslední den skrývá delší text úkolu a malé přání, takže jsem tomu musela přizpůsobit velikost výklopného okénka. Bylo úžasné, jak jsem postupně nacházela kartičky, které se hodily jako by byly vyrobeny přesně za tímto účelem ...

Na výrobu jsem kromě samolepek Adventní kalendář použila nové i starší materiály PA:

Také se mi velmi hodila kolekce Norte i surod Lory Bailory – papíry, vellum i výseky skvěle ladí a doplňují kartičky z PA kolekcí.

A víte, co mě na tomto projektu těší? Samozřejmě, radost z lepení a také dobrá první odezva od dětí (nechala jsem je prolistovat deníčky, ale úkoly zůstávají zatím tajemstvím). Mám ale fakt radost z toho, že jsem konečně použila pěknou část svého vánočního materiálu – velmi čerstvého i staršího. Protože Vánoce sice vždy velmi ráda nakupuji, ale pak materiál málo používám. Hrozně moc jsem si užívala i to, že se jednotlivé kolekce daly krásně kombinovat. No zkrátka, bylo to fakt skvělé tvoření i vymýšlení a teď doufám, že si to stejně budou užívat i děti.

Abych ušetřila Janičce čas (i tak už bude mít s tímto článkem šíleně práce, než ho nahodí), nefotila jsem všechny stránky, ale natočila jsem listovací video.

Video

https://youtu.be/hNkjp0M3gwE

A co vy? Půjdete do Adventního kalendáře s PA? Který vyberete? Co dáváte do kalendářů? A co nová kolekce České vánoce, už jste něco nalepily? Přeji vám krásně strávený čas s tímto úžasným materiálem!

Jana

P.S. Kdyby někdo měl zájem o jednotlivé úkoly, tady jsou:

-tvorba/ malování adventního věnce, povídání o adventních nedělích

- dobrý skutek (Ondřej)

- vystřihování papírových vloček

- pečení a zdobení perníků, pečení ostatního cukroví (mám rozděleno na 3 dny, nápady se neplýtvá!)

- dopis Ježíškovi

- procházka s úkolem získat Barborky (Barbora)

- umýt si boty a připravit punčochy pro Mikuláše

- přečíst povídání o Mikulášovi, Čert a Káča (Mikuláš)

- skládání origami čerta

- naučit se adventní básničky/říkánky

- zpívání koled

- výroba jednoduchých krmítek a jejich věšení

- výroba a psaní přání pro blízké

- úklid pokojíčku (Lucie)

- výroba ozdobiček z pomerančů, dřívek, papíru, ...

- pohádka Louskáček, hudba z opery a povídání o příběhu

- zdobení stromečku v pokojíčku

- zdobení hlavního stromku

- pozorování západu Slunce (Zimní slunovrat)

- výroba svíček v ořechových skořápkách a jejich pouštění

- půlení jablíček

- večerní procházka s pozorováním světýlek

Samozřejmě, lze vymyslet další, ale snažila jsem se aktivity přizpůsobit tak, abychom nemuseli porušovat social distancing. Také jsem při plánování zohlednila svůj pracovní rozvrh, aby alespoň některé úkoly byli schopni plnit prakticky bez pomoci. Pokud vás napadají další aktivity, budu ráda, když se o ně podělíte – bude-li totiž letošní akce úspěšná, příští rok se budou obměny velice hodit! Díky předem!

32 komentářů:

  1. Jani, to je skvost. Skvělý nápad. Já mám tedy na letošní rok v plánu domečky- šablona od Lory a chtěla jsem se právě taky vyvarovat nákupu kravinek, tak v domečku Emma jako předškolák najde každý den jedno dřevěné písmenko. Ale tento nápad bych mohla zrealizovat příští rok.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jo, písmenka jsou pro předškolačku super nápad, Peti! Bude šťastná, uvidíš! Ty domečky jsem měla v košíku, ale pak jsem si řekla, že musím být rozumná ... budeš to mít boží, doufám, že je pak uvidíme! Moc děkuji :)

      Vymazat
  2. To je úplně boží! Takže dnes objednat materiál,fofrem vyrobit a jdeme na to. Díky za krásnou inspiraci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A já moc děkuji za pochvalu, Nikol! Ať se ti dobře lepí, uvidíš, je to radost!

      Vymazat
  3. To je krásný! Akorát odkaz na video nefunguje :(

    OdpovědětVymazat
  4. Kde je ten smajlik co se hluboce klaní? je to nadherne, nechapu.... super!!!!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kájo, děkuji! Když holky dělají tak boží matroš, že to vlastně nic není, jen to slepíš dohromady ;)

      Vymazat
  5. Wow! Nemám slov! To je tak vymazlené! U nás děti mají látkové ponožky: sladkosti + letos jsem na netu koupila krásné úkoly v pdf. A pak ještě máme Papero Amo stromeček pro dospělé, resp. postavím ho v předsíni a naplním dobrotami pro manžela a tajně doufám, že on tam přidá něco pro mě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to ti budu držet pěsti, Guno! U nás jsou ponožky na Mikuláše ;) Ty j, ty úkoly by mne zajímaly ... samozřejmě, že bych si je koupila. Nepodělíš se o link?

      Vymazat
  6. Naprostá bomba, krásné, inspirativní.
    Moc děkuji za realizaci tohoto nápadu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já děkuji, Alčo! Mám fakt radost, že se i líbí i vám. Uvidíme, zda nadšení zůsatne mým dětem až do konce ... ;)

      Vymazat
  7. Jani, je to úžasné. Úplně mě to láká vytvořit klukům něco podobného :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, Peti, to je skvělá zpráva, moc děkuji! Ty jim ho uděláš nádherný, jako vždy!

      Vymazat
  8. NEVĚŘÍM.VLASTNÍM.OČÍM. 👏👏👏😍😍😍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já pokaždé, když přijdeš s těmi svými nádhernými věcmi! Všechno je to tvá zásluha, já jsem to jenom sesypala dohromady a nalepila. )

      Vymazat
  9. Jani, to je dokonalosť prveho stupna ❤️ Deti musia byt nadsene 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ďakujem moja :) Zatiaľ sú, uvidíme, či im to vydrží a do kedy. Podám hlásenie. ;)

      Vymazat
  10. WOW,zírám opět s otevřenou pusou.Jani,jsi fakt hvězda,co článek,to skvost.Já jsem si udělala zásoby minilega(albert) a v drobných krabičkách jsou jednotlivé dílky i pro holky.Super jsou gumicky a sponečky.Sladkosti nedavám,protože to bylo bez úspěchu.Viděla jsem kalendář,který měl v obálkách malou pohádku na každý večer.Takže až budou děti čtenáři,tak určitě zrealizuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jo, Luci, také si akční! Pohádku na každý večer jsem zkoušela asi pře d2 roky, byly to hezké příběhy, ale asi jsem to uspěchala. Přeji Vám krásný Advent!

      Vymazat
  11. Hustá máma jsi! 😍😍😍 Dokonalost a otevírací okýnka miluju i já :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neřekni to nikomu, já taky! Asi ve mě nějaké to dítě ještě dřímá ;) A díky, poklade!

      Vymazat
  12. Moc krásná albíčka Janičko, klobouk dolů, já jsem věčný scrap-začátečník a spíš pozorovatel, ale tohle by se mi moc líbilo a snad něco podobného ještě stihnu. Děkuji za inspiraci, je to krásná práce. Dokonalost

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc, moc díky, Kamčo a držím pěsti. Jo, a fakt na tom nic není, žádná zvláštní technika. Jen slepení pár kartiček a navlečení na kroužky. S materiálem od holek to jde báječně a nikdy nešlápneš vedle! :)

      Vymazat
  13. Jani dostala jsem se k tomu až teď a musím říct že to máš nejenom vymazlené / kde bereš ty nápady holka :-) ? ) ale krásně roztomilé !!! Ty úkoly jsou podle mě hezký nápad, zabavit ty moje dva sviště není taky lehký úkol při distanční výuce :-) takže určitě popřemýšlím nad Tvou inspirací !!! Ty to máš tak krásné , opravdu !!! Blanka H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Blani, děkuji! Já ti nevím, mě přijde, že se motám dokola a všechno už je nuda. Ale materiály od PA tě prostě vedou! :)
      NO a teď s tím rozvolňováním ani nevím, zda vůbec stihneme alespoň některé úkoly, když děti půjdou do vzdělávacích ústavů! Tak snad alespoň hned neotevřou všechny kroužky! ;P :D

      Vymazat
  14. Jani, to je nádhera. Musím poprosit holky o tu šablonu na plotr - odklápěcí okénko je úžasné :-D a pokud to letos nestihnu, tak příští rok určitě :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dani, jsem moc ráda, že se ti líbí! Speciálně tobě, ženě od pedag. fochu! Okénko je velmi jednoduché (moc toho v Silhouette nezvládnu), ale efekt to teda má dobrý! ;)

      Vymazat
  15. Jani já nemám slov, to je dokonale dokonalé! ❤️ Tohle musím holkám taky vyrobit, až mi trochu povyrostou... Bude to pro tvé děti úžasná památka! Wow fakt smekám!😍😍😍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peťule, děkuji, to se zrovna od tebe, královny všech mini alb tak dobře čte! Budu ráda, když se s holkami pobavíte!

      Vymazat
  16. Jeeeee a juuuuuuuuuu:))) Opět skvostná dílka, bohužel si se svými dětmi musím počkat, až (snad) na takové adventní tvoření dorostou...

    OdpovědětVymazat

Pin It button on image hover